“Senin gibiler şoförlerle evlenmezler, zengin koca bulup şoförleri ile sevişirler”
Plakçıda çalışan bir kadın ve araba alabilmek için gerekli parayı kazanmak üzere Almanya’ya işçi olarak gitmeyi planlayan bir şoförün kadının şarkıcı olması ile bozulan ilişkilerinin hikâyesi.
Bülent Oran ve Muzaffer Arslan’ın senaryosundan (diyalogların -jenerikte belirtilmeseydi bile- Oran’a ait olduğunu hemen anlayabileceğiniz) Metin Erksan’ın çektiği bir Yeşilçam yapımı. Yönetmenin bu çalışması uzak durduğu bir sinema anlayışı için çekmek zorunda kaldığı filmlerden biri olarak filmografisine bir şey katmazken (ve elbette ona hiç uymazken), klasik Yeşilçamseverlerin ne beklerlerse bulacakları bir film. Fakir ve zengin dünyalar, sevenlerin arasına giren kötü adam, büyümüş de küçülmüş bir çocuk, yanlış anlamalar, büyük bir aşk, ihtiras, bol bol şarkı, yoldan çıkan kadın, kadın üzerinden üretilen namus ve ahlâk anlayışı ve daha niceleri Oran ve Arslan’ın senaryosunda karşınıza gelirken, Yeşilçam’ın tüm klişeleri üzerine boşaltılmış gibi hissedebilirsiniz. Gençlik ve güzelliklerinin doruğundaki Filiz Akın ve Kartal Tibet’in başrolleri paylaştığı filmde onların yanısıra zengin bir yardımcı oyuncu kadrosu da var ve sadece bu oyuncuların yaratacağı nostalji duygusu bile çekici olabilir kimileri için.
İleride seyredeceğimiz sahnelerden alınmış bazı karelere eşlik eden ve film ile aynı adı taşıyan şarkı ile açılıyor film. Filiz Akın’ın söyler gibi yaptığı (çoğunlukla bir senkronizasyon sorunu yaşanmamasını artı puan olarak yazalım ), aslında Kâmuran Akkor’un seslendirdiği şarkılar, filmin 82 dakikalık süresinin oldukça önemli bir bölümünde kulağımıza çalınır ve sık sık da Akın’ın şarkıcılık görüntüleri ile görsel olarak karşımıza çıkarken, sinemasal anlamda olmasa da bir cazibe yaratıyorlar film için. “Dağlar Kızı Reyhan”, “Aşkım Bahardı”, “Laleler”, “Mazideki Aşk” ve “Gizli Aşk” şarkıları kesintisiz bir şekilde çalınırken ve söylenirken, bununla da yetinmiyor film ve “Artık Sevmeyeceğim” şarkısının bir bölümünü enstrümantal olarak kullanmaktan çeşitli yabancı müzik eserlerini (aralarında Stravinsky’nin “Bahar Ayini” de var) -bir Yeşilçam alışkanlığı gereği herhangi bir telifi dert etmeden- hikâyenin çeşitli bölümlerine yerleştirmeye kadar uzanan uygulamalarla müzik açıdan epey “zengin” bir liste sunuyor bize. Müzikten söz etmişken, filme adını veren, daha doğrusu filmin adını aldığı şarkının hikaye ile ilgisizliğini de söylemek gerek. Şarkıdaki kadının adını hikâyesinin kadın kahramanının adı yapmakla yetinmiş film hiç de “dağlar kızı” gibi bir görüntüsü olmayan karakteri ile şarkının sözleri arasındaki uyumsuzluğu hiç dert etmemiş. O dönem hayli popüler olan bu Azerî şarkısının ününü arkasına almak amacını taşıyan ve Yeşilçam kriterleri açısından hayli normal bir uygulama bu elbette.
Açılış jeneriğine eşlik eden görüntüler aslında seyredeceğimiz filmin hikâyesi ile ilgili olarak epey ipucu veriyor bize. Örneğin anlıyoruz ki Kartal Tibet Filiz Akın’a âşık olacak ve evine onun oldukça büyük boy bir fotoğrafını asacak kadar tutkulu bir aşk olacak bu, sonra bir şeyler ters gidecek (o fotoğraf yırtılıyor çünkü), Tibet kötü adamlarla kapışacak, hikâyenin sevimli bir çocuk karakteri olacak vs. Filmin ilk 10 dakikasından sonra final hariç ne izleyeceğinizi tamamen anlıyorsunuz ve geriye sadece sonun mutlu mu yoksa mutsuz mu olacağı kalıyor ki bu sona (sonun farklılığını, daha doğrusu kötü adamın akıbet şeklini bir olumlu puan olarak değerlendirmek gerekiyor) kadar Akın’ın görüntüleri ve Kâmuran Akkor’un sesi ile dinleyeceğiniz şarkılar size yetiyorsa filmi izlemekten keyif de alabilirsiniz.
Hikâyenin -elbette- kadını odağına alan bir namus ve ahlâk anlayışı ile ilgili çatışma üzerinden ilerlemesi üzerinde biraz durmakta yarar var. Adamın araba almak için Almanya’ya gitmesine kadın kaşı çıkıyor ve “Anlatamıyorum korkumu. Garip bir his var içimde” sözleri ile kendisi için yoksulluğun önemi olmadığını söylüyor sevgilisine. Erksan’ın belki de yönetmen olarak tek özen gösterdiği sahne olan bu bölümün hemen tamamı tek bir çekimle gerçekleştirilmiş ve kadının -olması gerektiği gibi!- fedakâr ve anlayışlı karakterine tanık oluyoruz burada. Aslında hiç istemediği gazino şarkıcısı olma teklifini de sırf bu nedenle kabul ediyor ama erkeğin -filmin dile getirmediği ama ne kadar eleştiri konusu yaptığı da tartışmaya açık olan- kıskançlığı yüzünden işler ters gidiyor. Zaten dünya kadınların tek başına ayakta kalamayacağı bir dünyadır ve onu yoldan çıkartmaktan başka dertleri olmayan erkeklerle doludur. “Satın alınmayacak namus yoktur. Bütün mesele fiyatını bilmektir” zihniyetindeki gazino patronu da onlardan biridir sadece. Senaryo, “azla yetinmeyen” kadınları net biçimde eleştirmesinin sembolü olarak kadının annesini kullanıyor. Filiz Akın ve onun dört kardeşine tek başına bakan kadın “Güzelsin, zengin biri ile evlen. Ben de yaptım aynı hatayı.” diyor kızına ve “eskiden güzelken, bak şimdi çöktüm” diye söyleniyor. Ne var ki bu şikâyetleri dile getiren karakteri oynayan kişi Muhterem Nur ve hiç de çökmüş görünmüyor açıkçası!
Senaryonun yine Yeşilçam’a özgü arsız bir çelişkisi var. Tibet’in kadına -gazino şarkıcısı olma kararı nedeni ile- verdiği tepkinin yanında mı duruyor film yoksa karşısında mı anlayamıyorsunuz bir türlü. Kadının şarkıcı olması namus açısından kötü bir şey mi, finali düşünürseniz pek de öyle düşünmüyor film; ama hikâyenin kendisini değerlendirirseniz sanki zaman zaman öyle düşünüyor senaryoyu yazanlar. Her ne kadar sürekli olarak gazino olarak anılsa da daha çok bir gece kulübü olan bir yerde çalışmayı namus kavramı ile yan yana düşünmekte oldukça zorlanıyor film özet olarak. Kaldı ki hikâyede asıl büyük bir ahlâksızlık var ki bunun üzerinde hiç durmuyor senaryo: Kartal Tibet’in intikam planına hiçbir suçu olmayan genç bir kadını alet etmesi tüm olan bitenler içindeki en ahlâksız eylemlerden biri kuşkusuz ama senaryo bunu en ufak bir eleştiri konusu bile yapmıyor; herhalde genç kadının filmin kötü adamının kızı olmasının bir sonucu olarak normal görmüş bunu senaryonun sahipleri Bülent Oran ve Muzaffer Arslan.
Filmin renkli çekilmiş olmasının “hakkını veren” hayli parlak renkli eşyaların ve kıyafetlerin kullanıldığı, müzikle hiçbir ilgisi olmayan Tibet’in evinde koca bir piyanonun olduğu, hikâyenin ikinci bölümünün on yıl sonra geçmesine rağmen karakterlerin hiçbirinde en ufak bir fiziksel değişiklik olmadığı, çocuk karakteri oynayan Ömercik’in yüzündeki yaranın bir görünüp bir kaybolduğu, Tibet’in arkadaşını oynayan Sami Hazinses’in hikâyenin akışındaki doğallık hiç dert edilmeden filme bir girip bir çıktığı bu eserin en önemli problemlerinden biri Ömercik’in karakteri olsa gerek. “Birden öyle çok sevdim ki sizi. Buramda bir şey oldu sanki.”veya “Allah neden onun gibi bir baba vermedi bana?” gibi yapış yapış klişeleri dile getirip duran bu karakter göründüğü her sahneyi -sinema sanatı açısından- mahvediyor. Annesinin boynundaki kolyenin -içine resim konan türden olduğu açık olan bir kolye bu- içinde ne olduğunu yıllarca merak etmemiş bu çocuk karaktere “sokaklarda peydahlamak” gibi yaşına hiç uygun olmayan ifadeleri kullandırtan senaristlerin zihniyetini sorgulamak gerekiyor ciddi bir şekilde.
Yanlış anlama, önyargı, karşısındakini dinlememe ve öfke ile hareket etme hikâyesi olarak da tanımlayabileceğiz film, üzerine kurulduğu bu kavramların derdinde değil elbette. Tek amaçlanan, Akın’ın görüntülerinin ve hiç değişmeyen dans hareketlerinineşlik ettiği şarkılarının fon oluşturduğu romantik dramını dönemin gözde isimleri Akın ve Kartal Tibet’i kullanarak anlatmak ve Ömercik’in “kitch masumiyeti”nden yararlanmak.
(“Dağlar Kızı Reyhan”)
Öncelikle yazılarınızdaki tespitler için sizi tebrik etmek istiyorum. ‘Sevmek ve Ölmek Zamanı’ filmi hakkında yazılan yorumları ararken sitenizi buldum ve çölde vaha bulmuş gibi mutlu oldum. Zira yapılan başka yorumlarda, çoğu Yeşilçam filminde görülen ataerkillik hakkında neredeyse hiçbir tespit yok,. Ben de Yeşilçam’ı, oyuncuları ve emekçileri herkes kadar seviyorum ancak bu film maalesef başından sonuna kadar klişelerden kurtulamamış.
”Kadının şarkıcı olması namus açısından kötü bir şey mi, finali düşünürseniz pek de öyle düşünmüyor film” sözünüze bir ekleme yapmak istiyorum. Reyhan, film boyunca ‘Dağlar Kızı Reyhan’ şarkısını iki kez seslendiriyor. İlk seslendirişinde (Ekrem’in Reyhan’a ‘bir şarkı söyledikten sonra sevgilinin yanına gidebilirsin’ dediği ve Mehmet’in gazinoya gelip Reyhan’a tokat attığı sahne) ikonik mavi elbisesiyle (dekoltesi yok ancak mini bir elbise) performans sergiliyor. İkinci seslendirişi final sahnesinde gerçekleşiyor ancak o da ne, Reyhan adeta halk oyunları gösterisinden gelmiş gibi, ilk kıyafetine oranla her baştan aşağı kapalı bir kıyafetle performans sergiliyor (İki elbise de hoş, hatta ikincisi şarkının temsiline daha uygun bile olabilir ancak burada anlatmak istediğim konu zihniyet). Mehmet ve oğulları Kemal onu güler yüzle izliyorlar, birlikte el ele gece kulübünden çıkıyorlar ve film sonlanıyor. Kadın, ancak eşi müsaade ederse şarkıcı olabiliyor ve (kime göre neye göre) açık giyinemiyor. Yani şarkıcı olabilir ancak belirlenen sınırlardan çıkmamak şartıyla.
‘Ah Bir Zengin Olsam’ ve ‘Sevmek ve Ölmek Zamanı’ filmlerinde de benzer bir tema işleniyor. Kadın bir şekilde namussuzlukla suçlanıyor. Erkek karakterin hapise düşmesi ve hapisteki bir ‘baba’ tarafından kollanıp zengin olması, bu yolla intikam almaya çalışması bir diğer Bülent Oran filmi ‘Sevmek ve Ölmek Zamanı’nda da kullanılmış. Kadının şarkıcı olmak istemesi ve namussuzlukla suçlanması ama erkeğin kumarbaz olup kötü işlere karışmasına rağmen namusunu koruması, namusunun dillere düşmemesi de ‘Ah Bir Zengin Olsam’ filmini çağrıştırıyor. ‘Kara Gözlüm’ filminde olduğu gibi, hoşlandığı kadının istikbalini engelleyen erkek modeli bu filmde de yer alıyor. ‘Her şeye sahip olmak isteyen elindekini de kaybediyor’ repliği bana hiç romantik gelmiyor mesela, bilakis çok manipülatif. Film boyunca Azize ne istiyor? Şan, şöhret, para mı? Yeteneği var, şarkıcılık yapıp para kazanıyor ve yaşam standartları yükseliyor, bunda kötü olan, kazanılan/kaybedilen ne? ‘Reyhan’ filmindeki Mehmet sevgilisi ‘gitme’ dediği halde neden şükredip elindekiyle yetinmiyor da Almanya’ya gitmeye kalkıyor peki? Reyhan, gazinoda işe başlamadan önce Mehmet’e danışmak istiyor ancak Mehmet Almanya’ya gitmeden Reyhan’a danışmış mı? Hayır. Burada erkeğin egosu yüzünden bu duruma karşı çıktığını da söyleyebiliriz.
Elbette her şeyin dönemine göre değerlendirilmesi gerekiyor ancak dönemin zihniyeti böyleydi de bu filmlere mi sirayet etti, yoksa filmlerin zihniyeti mi insanları etkiledi, bir soru işareti.
Merhaba, güzel sözleriniz için teşekkür ederim. Derin gözlem ve değerlendirmeler içeren analizinizi paylaştığınız için ayrıca teşekkürler. Son cümlelerinizin cevabı bence “her ikisi de”. Sonuçta sanat toplumdan hem beslenen hem de onu besleyen bir ifade biçimi. Bugün ülkedeki pek çok kesimde milliyetçiliğin Malkoçoğlu filmlerindeki “Kahpe Bizans” düzeyinde olması da bunun göstergesi olarak değerlendirilebilir.